Sari la conținut

Aceasta este una dintre zecile de soluții din Infrastructura Binelui construită de Code for Romania. Ajută-ne să le ținem în viață și să le creștem.

Trimite un SMS cu textul “PUTEM” la 8864 și donează 4 euro către Code for Romania.

Tulburarea de deficit de atenție / hiperactivitate (ADHD)

Ce este tulburarea de spectru autist?

Persoanele cu ADHD pot avea probleme de atenție, de control al comportamentelor impulsive (pot acționa fără a se gândi care va fi rezultatul) sau pot fi prea active. Deși ADHD nu se vindecă, poate fi gestionat cu succes, iar unele simptome se pot ameliora pe măsură ce copilul înaintează în vârstă.


ADHD reprezintă una dintre cele mai frecvente tulburări de neurodezvoltare ale copilăriei. De obicei, este diagnosticată pentru prima dată în copilărie și, adesea, durează și la vârsta adultă. Copiii cu ADHD pot avea probleme de atenție, de control al comportamentelor impulsive (pot acționa fără a se gândi care va fi rezultatul) sau pot fi prea activi.

Semne și simptome

Este normal ca, la un moment dat, copiii să aibă probleme de concentrare și de comportament. Cu toate acestea, copiii cu ADHD nu scapă pur și simplu de aceste comportamente atunci când cresc. Simptomele continuă, pot fi severe și pot provoca dificultăți la școală, acasă sau cu prietenii.

Un copil cu ADHD ar putea:

  • să viseze mult cu ochii deschiși

  • să uite sau să-și piardă lucrurile frecvent

  • să fie agitat sau „să nu aibă stare” (să se foiască)

  • să vorbească prea mult

  • să facă greșeli neglijente sau să-și asume riscuri inutile

  • să aibă dificultăți în a rezista tentațiilor

  • să întâmpine probleme în a-și aștepta rândul

  • să aibă dificultăți în a se înțelege cu ceilalți


Există trei tipuri diferite de ADHD, în funcție de tipurile de simptome care sunt mai puternice:

ADHD în care predomină neatenția: copilului îi este greu să organizeze sau să termine o sarcină, să acorde atenție detaliilor sau să urmeze instrucțiuni sau să rămână la subiect în timpul unei conversații. Copilul este ușor distras sau uită detaliile din rutina de zi cu zi.

ADHD în care predomină hiperactivitatea și impulsivitatea: copilul este într-o stare permanenta de agitație și vorbește excesiv. Îi este greu să stea nemișcat mai mult timp (de exemplu, în timpul mesei sau în timp ce își face temele). Copiii mai mici pot alerga, sări sau să se cațere constant. Copilul se simte neliniștit și are probleme cu impulsivitatea. Cineva care este impulsiv îi poate întrerupe pe alții foarte mult, poate lua lucruri de la ceilalți sau poate vorbi în momente nepotrivite. Îi este greu să-și aștepte rândul sau să asculte indicațiile. O persoană cu impulsivitate poate suferi mai multe accidente și răniri decât altele.

ADHD în formă combinată: sunt reprezentate simptome ale celor două tipuri de mai sus.

Deoarece simptomele se pot schimba în timp, și tipul de ADHD se poate schimba în timp.


Cauzele ADHD


Oamenii de știință studiază cauza (cauzele) și factorii de risc în efortul de a găsi modalități mai bune de a gestiona și de a reduce șansele ca o persoană să aibă ADHD. Cauza (cauzele) și factorii de risc pentru ADHD nu sunt cunoscuți, dar cercetările actuale arată că genele joacă un rol important. Studii recente asociază factorii genetici cu ADHD. 

Pe lângă genetică, oamenii de știință studiază și alte cauze și factori de risc posibili, printre care se numără:

  • Leziuni cerebrale

  • Expunerea la riscurile de mediu (de exemplu, plumb) în timpul sarcinii sau la o vârstă fragedă

  • Consumul de alcool și fumatul în timpul sarcinii

  • Nașterea prematură

  • Greutatea mică la naștere

Cercetările nu susțin opiniile populare potrivit cărora ADHD este cauzat de consumul în exces de zahăr, de uitatul prea mult la televizor, de stilul de îngrijire părintească (parenting) sau de factori sociali și de mediu, cum ar fi sărăcia sau o familie dezorganizată. Desigur, o serie de aspecte, printre care se numără și acestea, ar putea agrava simptomele, mai ales la anumiți copii. Însă dovezile nu sunt suficient de solide pentru a concluziona că acestea reprezintă cauzele principale ale ADHD.

Diagnostic


A ajunge la concluzia că un copil are ADHD este un proces care presupune mai mulți pași. Nu există o singură investigație specifică pentru a diagnostica ADHD – multe alte probleme, cum ar fi anxietatea, depresia, problemele de somn și anumite tipuri de dificultăți de învățare, pot prezenta simptome similare. O etapă a procesului implică efectuarea unui examen medical, inclusiv teste de auz și de vedere, pentru a exclude alte probleme cu simptome asemănătoare cu ADHD. Diagnosticarea ADHD include, de obicei, o listă de verificare pentru evaluarea simptomelor ADHD și întocmirea istoricului copilului cu ajutorul părinților, profesorilor și, uneori, chiar al copilului.

Tratamente


În majoritatea cazurilor, ADHD este cel mai bine tratat cu o combinație de terapie comportamentală și tratament medicamentos. Pentru copiii de vârstă preșcolară (4-5 ani) cu ADHD, terapia comportamentală, în special educarea părinților, este recomandată ca primă linie de tratament înainte de a încerca medicația. Ceea ce funcționează cel mai bine poate depinde de copil și de familia acestuia. Planurile optime de tratament vor include monitorizarea atentă, controale frecvente și efectuarea de ajustări pe parcurs, dacă este necesar.

Gestionarea simptomelor: menținerea sănătății


A fi sănătos este important pentru toți copiii și poate fi deosebit de important pentru copiii cu ADHD. În plus față de terapia comportamentală și medicație, a avea un stil de viață sănătos poate face mai ușor pentru copilul tău să facă față simptomelor ADHD. Iată câteva comportamente sănătoase care te pot ajuta:

  • Dezvoltarea unor obiceiuri alimentare sănătoase, cum ar fi consumul în abundență de fructe, legume și cereale integrale și alegerea unor surse de proteine slabe

  • Participarea la o activitate fizică zilnică, în funcție de vârstă

  • Limitarea duratei zilnice petrecute în fața ecranului de televizor, la calculator sau pe telefon și alte dispozitive electronice

  • Ore corespunzătoare de somn în fiecare noapte, în funcție de vârstă

Cere ajutor!


Dacă tu sau medicul tău aveți îngrijorări cu privire la ADHD, îți poți duce copilul la un specialist, cum ar fi un psiholog pentru copii, un psihiatru pentru copii sau un pediatru pentru dezvoltare.

ADHD la adulți


ADHD poate dura și la vârsta adultă. Unii adulți au ADHD, dar nu au fost niciodată diagnosticați. Simptomele pot provoca dificultăți la locul de muncă, acasă sau în relații. Simptomele pot arăta diferit la persoanele mai în vârstă, de exemplu, hiperactivitatea poate apărea ca o agitație extremă. Simptomele pot deveni mai severe atunci când apar dificultățile vieții adulte.

Simptomele și diagnosticul ADHD

A ajunge la concluzia că un copil are ADHD este un proces care presupune mai mulți pași. Această pagină vă oferă o prezentare generală a modului în care este diagnosticat ADHD. Nu există o singură investigație specifică pentru a diagnostica ADHD – multe alte probleme, cum ar fi problemele de somn, anxietatea, depresia și anumite tipuri de dificultăți de învățare, pot prezenta simptome similare.

Dacă ești îngrijorat(ă) că un copil ar putea avea ADHD, primul pas este să discuți cu un cadru medical pentru a afla dacă simptomele se potrivesc diagnosticului. Diagnosticul poate fi pus de un profesionist din domeniul sănătății mintale, cum ar fi un psiholog sau un psihiatru, sau de un medic primar, cum ar fi un pediatru.

Furnizorul de servicii medicale trebuie să stabilească dacă copilul are o altă afecțiune care poate fie să explice mai bine simptomele, fie să apară în același timp cu ADHD.

Cum se diagnostichează ADHD?


Acest standard de diagnosticare ajută la obținerea certitudinii că persoanele sunt diagnosticate și tratate în mod corespunzător pentru ADHD. Utilizarea aceluiași standard în toate comunitățile poate contribui, de asemenea, la determinarea numărului de copii care suferă de ADHD și a modului în care sănătatea publică este afectată de această afecțiune.

Iată criteriile în formă prescurtată. Te rugăm să reții că acestea sunt prezentate doar pentru informarea ta. Doar personalul medical calificat poate diagnostica sau trata ADHD.

Criteriile DSM-5 pentru ADHD


Persoanele cu ADHD prezintă un model persistent de neatenție și / sau hiperactivitate-impulsivitate, care interferează cu funcționarea sau dezvoltarea lor:

  1. Neatenție: Șase sau mai multe simptome de neatenție la copiii cu vârsta până la 16 ani sau cinci sau mai multe simptome la adolescenți cu vârsta de 17 ani și mai mult și la adulți; simptomele de neatenție au fost prezente timp de cel puțin 6 luni și nu sunt în concordanță cu nivelul de dezvoltare:

    • Deseori nu reușește să acorde atenție deosebită detaliilor sau face greșeli din neatenție la activitățile școlare, la locul de muncă sau la alte activități.

    • Deseori întâmpină dificultăți cu menținerea atenției pentru efectuarea sarcinilor sau la activitățile de joacă.

    • Deseori nu pare că ascultă atunci când i se vorbește direct.

    • Deseori nu respectă instrucțiunile și nu reușește să-și termine sarcinile școlare, treburile de zi cu zi sau îndatoririle la locul de muncă (de exemplu, își pierde concentrarea, este ușor de distras).

    • Deseori întâmpină dificultăți la organizarea sarcinilor și a activităților.

    • Adesea evită, nu îi place sau este reticent(ă) să facă sarcini care necesită efort mental pe o perioadă lungă de timp (cum ar fi sarcinile școlare sau temele).

    • Pierde adesea lucrurile necesare pentru sarcini și activități (de exemplu, materiale școlare, creioane, cărți, unelte, portofele, chei, hârtii, ochelari de vedere, telefoane mobile).

    • Este adesea distras(ă) cu ușurință.

    • Uită adesea să efectueze activitățile de zi cu zi.

  2. Hiperactivitate și impulsivitate: Șase sau mai multe simptome de hiperactivitate-impulsivitate la copiii cu vârsta până la 16 ani sau cinci sau mai multe simptome la adolescenți cu vârsta de 17 ani și mai mult și la adulți; simptomele de hiperactivitate-impulsivitate au fost prezente timp de cel puțin 6 luni într-o măsură care este perturbatoare și nu este în concordanță cu nivelul de dezvoltare al persoanei:

    • Adesea se agită sau bate din mâini sau picioare sau nu își găsește locul pe scaun.

    • Se ridică adesea de pe scaun în situații în care ar trebui să rămână așezat.

    • Deseori aleargă sau se cațără în situații în care acest lucru nu este adecvat (la adolescenți sau adulți această manifestare se poate limita prin senzație de agitație interioară).

    • Adesea este incapabil(ă) să joace sau să ia parte la activități de agrement în liniște.

    • Este adesea „în mișcare”, acționând ca și cum „ar avea mâncărici”.

    • Adesea vorbește excesiv.

    • Adesea, rostește un răspuns înainte ca o întrebare să fi fost pusă până la capăt.

    • Deseori întâmpină dificultăți când trebuie să-și aștepte rândul.

    • Deseori întrerupe sau intervine peste ceilalți (de exemplu, în conversații sau jocuri).

În plus, trebuie îndeplinite următoarele condiții:

  • Mai multe simptome de neatenție sau hiperactivitate-impulsivitate au fost prezente înainte de vârsta de 12 ani.

  • Mai multe simptome sunt prezente în două sau mai multe contexte (cum ar fi acasă, la școală sau la locul de muncă; cu prietenii sau rudele; în alte activități).

  • Există dovezi clare că simptomele interferează sau reduc calitatea funcționării sociale, școlare sau profesionale.

  • Simptomele nu sunt mai bine explicate de o altă tulburare mintală (cum ar fi o tulburare de dispoziție, tulburare de anxietate, tulburare disociativă sau o tulburare de personalitate). Simptomele nu apar doar pe parcursul evoluției schizofreniei sau al unei alte tulburări psihotice.

În funcție de tipurile de simptome, pot apărea trei tipuri (manifestări) de ADHD:

  • ADHD în formă combinată: dacă în ultimele 6 luni au fost prezente suficiente simptome ale ambelor criterii de neatenție și hiperactivitate-impulsivitate.

  • ADHD în care predomină neatenția: dacă în ultimele șase luni au fost prezente suficiente simptome de neatenție, dar nu de hiperactivitate-impulsivitate.

  • ADHD în care predomină hiperactivitatea și impulsivitatea: dacă în ultimele șase luni au fost prezente suficiente simptome de hiperactivitate-impulsivitate, dar nu de neatenție.

Deoarece simptomele se pot schimba în timp, și tipul de ADHD se poate schimba în timp.

Diagnosticarea ADHD la adulți


ADHD durează adesea și la vârsta adultă. Pentru a diagnostica ADHD la adulți și adolescenți cu vârsta de 17 ani și mai mult sunt necesare doar 5 simptome în loc de cele 6 necesare pentru copiii mai mici. Simptomele pot arăta diferit la vârste mai mari. De exemplu, la adulți, hiperactivitatea poate apărea ca o neliniște extremă sau obosirea celor din jur prin activitatea efectuată.

Tratamentul ADHD

Copilul meu a fost diagnosticat cu ADHD – ce urmează?


Atunci când un copil este diagnosticat cu tulburare de deficit de atenție / hiperactivitate (ADHD), părinții au adesea îngrijorări cu privire la tratamentul potrivit pentru copilul lor. ADHD poate fi gestionat cu tratamentul corect. Există multe opțiuni de tratament, iar ceea ce funcționează cel mai bine poate depinde de fiecare copil în parte și de familia acestuia. Pentru a găsi cele mai bune opțiuni, se recomandă ca părinții să colaboreze îndeaproape cu alte persoane implicate în viața copilului – furnizori de servicii medicale, terapeuți, profesori, antrenori și alți membri ai familiei.

Tipurile de tratament pentru ADHD includ:

  • Terapia comportamentală, inclusiv educarea părinților; și

  • Medicație.

Recomandări de tratament pentru ADHD


Pentru copiii cu ADHD cu vârsta sub 6 ani, se recomandă educarea părinților în gestionarea comportamentului ca primă linie de tratament, înainte de a încerca medicația. Pentru copiii cu vârsta de 6 ani și mai mult, recomandările includ medicație și terapie comportamentală împreună – educarea părinților în gestionarea comportamentului pentru copiii până la 12 ani și alte tipuri de terapie comportamentală și formare în cazul adolescenților. Școlile pot face și ele parte din tratament. Planurile optime de tratament vor include monitorizarea atentă pentru a vedea dacă și în ce măsură tratamentul ajută comportamentul copilului, precum și efectuarea de ajustări pe parcurs.

Terapia comportamentală, inclusiv educarea părinților

ADHD afectează nu numai capacitatea unui copil de a fi atent sau de a sta liniștit la școală, ci afectează și relațiile cu familia și cu alți copii. Copiii cu ADHD manifestă adesea comportamente care pot fi foarte deranjante pentru ceilalți. Terapia comportamentală este o opțiune de tratament care poate ajuta la reducerea acestor comportamente; este adesea util ca terapia comportamentală să fie începută de îndată ce diagnosticul este stabilit.

Obiectivele terapiei comportamentale sunt învățarea sau consolidarea comportamentelor pozitive și eliminarea comportamentelor nedorite sau problematice. Terapia comportamentală pentru ADHD poate include:

  • Educarea părinților în gestionarea comportamentului;

  • Terapia comportamentală cu copii; și

  • Intervenții comportamentale în sala de clasă

Aceste abordări pot fi utilizate și împreună. Pentru copiii care frecventează programe de educație timpurie, de obicei este cel mai eficient dacă părinții și educatorii lucrează împreună pentru a ajuta copilul.

Copii cu vârsta sub 6 ani


Pentru copiii mici cu ADHD, terapia comportamentală este un prim pas important înainte de a încerca medicația, deoarece:

  • Educarea părinților în gestionarea comportamentului le oferă acestora abilitățile și strategiile necesare pentru a-și ajuta copilul.

  • S-a demonstrat că educarea părinților în gestionarea comportamentului funcționează la fel de bine ca medicația pentru ADHD la copiii mici.

  • Copiii mici prezintă mai multe efecte secundare de la medicamentele pentru ADHD decât copiii cu vârste mai mari.

  • Efectele pe termen lung ale medicamentelor pentru ADHD asupra copiilor mici nu au fost bine studiate.

Copii de vârstă școlară și adolescenți 


Pentru copiii cu vârsta de 6 ani și mai mult se recomandă combinarea tratamentului medicamentos cu terapia comportamentală. Mai multe tipuri de terapii comportamentale sunt eficiente, inclusiv:

  • Educarea părinților în gestionarea comportamentului;

  • Intervenții comportamentale în sala de clasă;

  • Intervenții comune care se concentrează pe comportament; și

  • Formarea abilităților organizaționale.

  • Aceste abordări sunt adesea cele mai eficiente dacă sunt utilizate împreună, în funcție de nevoile fiecărui copil în parte și ale familiei.

  • Medicație

Medicamentele pot ajuta copiii să-și gestioneze simptomele de ADHD în viața de zi cu zi și îi pot ajuta să controleze comportamentele care cauzează dificultăți cu familia, prietenii și la școală.

Există diferite tipuri de medicamente pentru a trata ADHD la copiii cu vârsta de cel puțin 6 ani:

  • Stimulentele sunt cele mai cunoscute și utilizate medicamente pentru ADHD. Între 70-80% dintre copiii cu ADHD prezintă mai puține simptome de ADHD atunci când iau aceste medicamente cu acțiune rapidă.

  • Non-stimulentele nu acționează la fel de rapid ca stimulentele, dar efectul lor poate dura până la 24 de ore.

Medicamentele pot afecta copiii în mod diferit și pot avea efecte secundare, cum ar fi scăderea poftei de mâncare sau probleme de somn. Un copil poate răspunde bine la un medicament, dar nu și la altul.

Furnizorii de servicii medicale care prescriu medicamente pot fi nevoiți să încerce diferite medicamente și doze. Este important ca părinții să colaboreze cu furnizorii de asistență medicală ai copilului lor pentru a găsi medicamentele care funcționează cel mai bine pentru copilul lor.

Recomandări pentru părinți


Iată câteva sugestii care pot ajuta cu privire la comportamentul copilului tău:

  • Creează o rutină. Încearcă să urmezi același program în fiecare zi, din momentul trezirii până la culcare.

  • Ajută copilul să se organizeze.

  • Încurajează-ți copilul să pună ghiozdanul, hainele și jucăriile în același loc, în fiecare zi, astfel încât să existe o posibilitate mai mică să le piardă.

  • Gestionează distragerile. Oprește televizorul, limitează zgomotul și asigură-i un spațiu de învățare curat atunci când își face temele. Unii copii cu ADHD învață bine dacă se mișcă sau dacă ascultă muzică de fundal. Observă-ți copilul și vezi ce funcționează pentru el / ea.

  • Limitează-i opțiunile. Pentru a-ți ajuta copilul să nu se simtă copleșit sau suprastimulat, oferă-i doar câteva variante din care să aleagă. De exemplu, pune-l să aleagă între o ținută sau alta, un fel de mâncare sau altul sau o jucărie sau alta.

  • Exprimă-te clar și specific atunci când vorbești cu copilul tău. Ajută-l pe copil să înțeleagă că îl asculți, descriindu-i ceea ce l-ai auzit că a spus. Dă-i indicații clare și scurte atunci când trebuie să facă ceva.

  • Ajută-ți copilul să-și facă un plan. Împarte sarcinile complicate în pași mai simpli și mai scurți. Pentru sarcini lungi, să înceapă mai devreme și să facă pauze îl poate ajuta să-și reducă stresul.

  • Folosește obiective și laude sau alte recompense. Folosește o diagramă pentru a enumera obiectivele și a urmări comportamentele pozitive, apoi spune-i copilului că s-a descurcat bine sau recompensează-i eforturile în alte moduri. Asigură-te că obiectivele sunt realiste – pașii mici sunt importanți!

  • Disciplinează-l în mod eficient. Atunci când comportamentul nu este adecvat, în loc să-l cerți, să țipi la el sau să-l bați, dă-i instrucțiuni ușor de urmat, faceți pauze în activitatea respectivă sau privează-l de anumite privilegii.

  • Creează-i oportunități pozitive. Copiii cu ADHD pot considera anumite situații stresante. Află și încurajează acele activități pe care copilul tău le face bine – fie că este vorba de școală, sport, artă, muzică sau joacă – și ajută astfel la crearea de experiențe pozitive.

  • Oferă-i un stil de viață sănătos. Hrana nutritivă, multă activitate fizică și somnul suficient sunt importante; acestea pot ajuta la împiedicarea agravării simptomelor ADHD.


Alte preocupări și afecțiuni asociate cu ADHD

ADHD se manifestă adesea împreună cu alte tulburări. Mulți copii cu ADHD au și alte tulburări pe lângă ADHD, cum ar fi probleme de comportament sau de conduită, tulburări de învățare, anxietate și depresie.

Combinația ADHD cu alte tulburări prezintă adesea provocări suplimentare pentru copii, părinți, educatori și furnizorii de servicii medicale. Prin urmare, este important ca furnizorii de servicii medicale să testeze fiecare copil cu ADHD pentru a depista alte tulburări și probleme. Această pagină oferă o prezentare generală a celor mai frecvente afecțiuni și preocupări care pot apărea împreună cu ADHD. Discută cu personalul medical dacă ai îngrijorări cu privire la simptomele copilului tău.

Probleme de comportament sau de conduită

Copiii se comportă câteodată furioși sau sfidători în preajma adulților sau răspund agresiv atunci când sunt supărați. Atunci când aceste comportamente persistă în timp sau sunt severe, ele pot deveni o tulburare de comportament. Copiii cu ADHD sunt mai predispuși decât alți copii să fie diagnosticați cu o tulburare de comportament, cum ar fi tulburarea de opoziționism provocator sau tulburarea de conduită.

Tulburarea de opoziționism provocator

Atunci când copiii „se dau în spectacol” adesea, astfel încât provoacă probleme grave acasă, la școală sau cu colegii, pot fi diagnosticați cu tulburare de opoziționism provocator. Tulburarea de opoziționism provocator reprezintă una dintre cele mai frecvente tulburări care se manifestă împreună cu ADHD. Tulburarea de opoziționism provocator începe, de obicei, înainte de vârsta de 8 ani, dar poate apărea și la adolescenți. Copiii cu tulburare de opoziționism provocator pot fi cei mai susceptibili de a se comporta opozițional sau sfidător în jurul persoanelor pe care le cunosc bine, cum ar fi membrii familiei sau un furnizor de îngrijire cu care sunt obișnuiți. Copiii cu tulburare de opoziționism provocator manifestă aceste comportamente mai des decât alți copii de vârsta lor.

Exemplele de comportamente de tulburare de opoziționism provocator includ:

  • Își pierd cumpătul des.

  • Se ceartă cu adulții sau refuză să respecte regulile sau cererile adulților.

  • Adesea se înfurie, au resentimente sau vor să rănească pe cineva care consideră că le-a făcut rău sau le-a creat probleme.

  • Îi enervează în mod intenționat pe ceilalți; se enervează ușor pe ceilalți.

  • Învinovățesc adesea alte persoane pentru propriile greșeli sau comportamente nepotrivite.

Tulburare de conduită

Tulburarea de conduită este diagnosticată atunci când copiii prezintă un model comportamental de agresivitate față de ceilalți și încălcări grave ale regulilor și normelor sociale acasă, la școală și cu colegii. Aceste comportamente pot duce la încălcarea legii și la închisoare. Prezența ADHD crește probabilitatea ca un copil să fie diagnosticat cu tulburare de conduită. Copiii cu tulburare de conduită sunt mai predispuși decât alți copii să se rănească și să întâmpine dificultăți în a se înțelege cu colegii.

Exemplele de comportamente de tulburare de conduită includ:

  • Încălcarea unor reguli stricte, cum ar fi să fugă de acasă, să stea noaptea în oraș când i se spune să nu o facă sau să chiulească de la școală.

  • Agresivitate într-un mod care duce la vătămare, cum ar fi intimidare (bullying), să se bată cu alții sau cruzimea față de animale.

  • Minciuna și furtul sau deteriorarea intenționată a bunurilor altor persoane.

Tratamentul pentru tulburările de comportament perturbator

Este important să începi tratamentul din timp. Tratamentul este cel mai eficient dacă se potrivește nevoilor copilului și familiei. Primul pas către tratament este efectuarea unei evaluări cuprinzătoare de către un profesionist din domeniul sănătății mintale. Unele dintre semnele unor probleme de comportament, cum ar fi nerespectarea regulilor, sunt și semne ale ADHD, deci este important să se facă o evaluare atentă pentru a vedea dacă un copil prezintă ambele afecțiuni. Pentru copiii mai mici, tratamentul cu cele mai bune rezultate este formarea comportamentală a părinților, în care un terapeut ajută părintele să învețe modalități eficiente de a consolida relația părinte-copil și de a răspunde la comportamentul copilului. Pentru copiii de vârstă școlară și adolescenți, un tratament eficient utilizat frecvent este reprezentat de combinația dintre formare și terapie, care include copilul, familia și școala. Uneori, medicația face parte din tratament.

Tulburări de învățare

Mulți copii cu ADHD au și o tulburare de învățare. Aceasta se adaugă altor simptome ale ADHD, cum ar fi dificultăți de a fi atent(ă), de a se concentra asupra sarcinilor sau de a fi organizat(ă), ceea ce poate împiedica, de asemenea, un copil să aibă rezultate bune la școală.

A avea o tulburare de învățare înseamnă că un copil are o dificultate clară în unul sau mai multe domenii de învățare, chiar și atunci când inteligența acestuia nu este afectată. Tulburările de învățare includ:

  • Dislexie – dificultate la citire

  • Discalculie – dificultate de a face calcule matematice

  • Disgrafie – dificultate la scris

Combinația de probleme provocate de ADHD și tulburare de învățare poate face ca unui copil să-i fie deosebit de greu să aibă rezultate bune la școală. Diagnosticarea corectă a fiecărei tulburări reprezintă o parte importantă pentru a obține tipul potrivit de ajutor pentru copil.

Tratamentul pentru tulburările de învățare

Copiii cu tulburări de învățare au adesea nevoie de ajutor suplimentar și de instruire specializată pentru ei. A avea o tulburare de învățare poate face un copil eligibil pentru servicii de educație speciale la școală. Deoarece copiii cu ADHD au adesea dificultăți la școală, primul pas este o evaluare atentă pentru a vedea dacă problemele sunt cauzate și de o tulburare de învățare. Părinții, furnizorii de servicii medicale și școala pot colabora pentru a găsi recomandările și tratamentul potrivite.

Acest site folosește cookie-uri

Pentru a-ți oferi o experiență bună de navigare, utilizăm fișiere de tip cookie. Dacă nu ești de acord cu utilizarea cookie-urilor, poți să îți retragi consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor prin modificarea setărilor din browser-ul tău.

Mai multe informații